Закарпаття: ЗМІ оприлюднили вартість політичної реклами на позачергових виборах народних депутатів

Упродовж двох тижнів від дня оприлюднення Указу президента України Володимира Зеленського, у закарпатських газетах з`являлися оголошення про вартість політичної реклами. Згідно із календарним планом ЦВК, засоби масово інформації мали опублікувати розцінки до 25 травня включно ‑ не пізніш як на другий день після опублікування Указу. Ціни на розміщення реклами в газетах коливаються від 10 до 35 гривень за 1 сантиметр квадратний, на радіо ‑ від 150 до 360 гривень за хвилину ефіру, на ТБ ‑ від 700 гривень за хвилину ефірного часу.

Комунікаційниця ОПОРИ відстежила, коли і де медіа оприлюднювали цю інформацію та скільки політична реклама коштує у газетах, на радіо та телебаченні.

У газеті "Неділя", у числі №22 (802) від 31 травня розміщено розцінки на політичну рекламу у 8 виданнях області: газеті "Неділя Закарпатські новини", "Наш Ужгород", "Мукачево Express", "Програма на тиждень", "Поради", "Поради Здоров`я", "Господарські поради" та "Закарпатські оголошення".

У виданні "Неділя Закарпатські новини" реклама на першій сторінці у верхній частині коштує 34 гривні за 1 квадратний сантиметр, на першій сторінці у нижній частині – 22 гривні за 1 сантиметр квадратний, остання сторінка – 19 гривень за 1 квадратний сантиметр, на другій, третій та четвертій сторінках – 17 гривень за 1 кв. сантиметр, на інших інформаційних сторінках ‑ 15 гривень за 1 кв. сантиметр.

У газетах "Наш Ужгород" та "Мукачево Express" ціни на розміщення політичної реклами збігаються. Перша сторінка (верхня частина) – 32 грн/1 см кв, перша сторінка (нижня частина) – 20 грн/1 см кв., остання сторінка – 17 грн/1 см кв., друга, третя та четверта сторінки – 15 грн/1 см кв., на інших інформаційних сторінках – 13 грн/1 см кв..

У виданні "Програма на тиждень" розмістити політичну рекламу на першій сторінці (у верхній частині) коштуватиме замовнику 19 грн/1 см кв.. На внутрішніх сторінках – 14 грн/см кв..

У періодичних виданнях  "Поради" та "Поради Здоров`я" розмістити рекламу коштуватиме 33 грн/1 см кв. до 14 грн/1 см кв.. Ціна залежить від того, на якій саме сторінці буде розміщено політичну рекламу.

Видання "Господарські поради" також визначило вартість політичної реклами: 31 грн/1см кв. за публікацію у верхній частині першої сторінки, 19 грн/1 см кВ. за публікацію у нижній частині першої сторінки. На інших сторінках вартість коливається від 16 до 12 грн/1 см.кв.

У газеті "Закарпатські оголошення" вартість реклами коливається від 19 до 9 грн/1 см кв.

Телеканал "Перший Кабельний" опублікував розцінки на політичну рекламу в ефірі у газеті "Закарпатські оголошення" (№22, 31 травня – 4 червня). Вартість політичної реклами в ефірі телеканалу "Перший Кабельний" коливається від 700 грн/хв. до 3500 грн/хв в залежності від того, у якому форматі виходитиме реклама.

ТРК "Даніо", що відома авдиторії як "21 канал", оприлюднили розцінки на політичну рекламу в газеті "Новини Закарпаття" (№23 від 8 червня). У повідомленні йдеться, що розцінки на розміщення передвиборної агітації під час парламентських виборів 2019 року становитимуть 16 гривень 20 копійок за одну секунду ефірного часу.

Газета "Карпатський об`єктив" у номері №21 (від 30 травня) також оприлюднила розцінки на політичну рекламу. Розміщення політичної реклами на інформаційних сторінках цієї газети вартує 7 гривень за квадратний сантиметр, на 16 сторінці – 12,50 гривень за 1 квадратний сантиметр.

Видання "Панорама" також у випуску газети від 30 травня оприлюднило вартість реклами для кандидатів у народні депутати на сторінках газети: інформаційні сторінки – 12 гривень за 1 квадратний сантиметр, перша сторінка – 17 гривень за квадратний сантиметр, остання сторінка – 14,50 гривень за квадратний сантиметр.

Також у газеті "Панорама" від 30 травня 2019 року оприлюднили вартість політичної реклами у ефірі телеканалу "М-студіо" (720 гривень/хвилина), на радіо "Версія ФМ" (300 гривень/хвилина), на радіо "Закарпаття ФМ" (360 гривень/хвилина), на радіо "Слатіна ФМ" (150 гривень/хвилина), на радіо "Світ ФМ" (300 гривень/хвилина).

У редакції закарпатського телеканалу "Sirius" комунікаційниці ОПОРИ сказали, що оприлюднили розцінки на політичну рекламу згідно із Законом "Про вибори народних депутатів України" та зазначили, що їх можна знайти у числі №21 (801) газети "Неділя Закарпатські новини" на 22 сторінці. Однак, у згаданому випуску газети розцінок немає, а на 22 сторінці розміщено гороскоп.

На сторінках газет "Ужгород", "Новини Закарпаття" та "РІО", комунікаційниця ОПОРИ у період моніторингу від 21 травня не знайшла розцінок на політичну рекламу у цих виданнях.

"Закон "Про вибори народних депутатів України" передбачає певні правила висвітлення виборчого процесу, у тому числі ‑ і щодо політичної реклами, ‑ зазначає  громадський омбудсмен із захисту виборчих прав Громадянської мережі ОПОРА у Закарпатській області Ярослав Гулан. ‑ Зокрема, ЗМІ усіх форм власності варто пам'ятати, що розцінки на рекламу для усіх кандидатів мають бути однаковими, і ці розцінки впродовж виборчого процесу уже не можна змінювати. Крім того, ЗМІ не можуть давати якісь знижки чи інші преференції окремим кандадатам. Оплата за рекламу має надходити на рахунок ЗМІ суто із виборчих фондів учасників виборчого процесу".

Згідно з вимогами частини 16 та частини 17 статті 107 Закону України "Про вибори народних депутатів України", телерадіоорганізації та друковані засоби масової інформації усіх форм власності зобов'язані не пізніш як на другий день після опублікування Указу Президента України про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України або рішення Центральної виборчої комісії про призначення виборів опублікувати в друкованих ЗМІ розцінки вартості однієї хвилини (секунди) ефірного часу в порядку, встановленому цим Законом.

За коментарями звертайтеся:

Ярослав Гулан, координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Закарпатській області

тел.: 0976446639; 09903198862

e-mail:[email protected]

Ольга Беца, комунікаційниця Громадянської мережі ОПОРА у Закарпатській області
тел.: 0502309596

Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямоване на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за позачерговими виборами до Верховної Ради. З моменту офіційного старту виборчої кампанії до спостереження залучено 253 спостерігачі по всій країні. А в день голосування 21 липня 2019 року до них долучаться ще понад 1 500 спостерігачів. Вони також здійснюватимуть паралельний підрахунок голосів (PVT – parallel vote tabulation) з метою отримання результатів виборів, що будуть набагато швидші за офіційні та точніші за екзит-поли. Крім того, ми моніторимо використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, навчаємо правоохоронні органи щодо особливостей виборчого процесу, запустили мережу громадських омбудсменів із захисту виборчих прав громадян, оцінили виконання Україною рекомендацій міжнародних місій щодо виборчої реформи та займаємося просвітою виборців.

ОПОРА